Članci
O garažnim vratima
Automobil,bio nasušna potreba ili statusni simbol,zaslužuje pažnju i sigurnost.Osim toga u garaži se obično čuva alat,a nađu se tu još neke vrijedne stvari.Sve treba staviti pod siguran ključ,pa su uz protuprovalna ulazna bitna i kvalitetna garažna vrata.
Moderno stanovanje u centru grada ili u prigradskoj spavaonici razlog je da je vaš limeni ljubimac stalno na cesti.Oni sretniji su se domogli kakve-takve garaže,ali su dobili tipska vrata jednostavne konstrukcije koja treba doraditi kako biste ih ojačali i osigurali od provale.
Manje problema imaju vlasnici obiteljske kuće ako su uključili i garažu u projekt.U takvoj garaži osim ulaznih vrata postoje i unutrašnja za komunikaciju sa stanom,pa vanjska garažna vrata ne čuvaju samo automobil,već su i sporedan ulaz u kuću.Zato moraju imati sve odlike pouzdanih ulaznih vrata,dakle i zaštitu od provale.
Danas se rijetko nude garažna vrata bez protuprovalnog jamstva.Čak i upotreba manje sigurnih materijala kao što je prirodno drvo podrazumijeva vrlo čvrstu konstrukciju.Pritom su dobar izbor brave i posebna konstrukcijska izvedba dodatno jamstvo sigurnosti.Primjenom elektronike,daljinskog upravljanja,kodiranja signala,alarma i sličnih oprema vrata su mnogo sigurnija.
Vrata masivne konstrukcije s teškim elementima najčešće se pokreću pomoću električnih uređaja,a uz dodatni sigurnosni sustav povezan s kućnom instalacijom garaža postaje važan dio opće sigurnosti doma.
Što se tiče propisa hrvatske norme su vrlo siromašne.Dok su npr.u Njemačkoj propisane stroge norme o izmjerama,materijalima i -što je najvažnije-o sigurnosti rukovatelja,naše norme uključuju samo najnužnije propise o izvedbi elektromotora...
TIPOVI GARAŽNIH VRATA
Ma kako vam se na prvi pogled činilo da su sva garažna vrata slična,postoje razlike po kojima ih razvrstavamo u nekoliko skupina:vrata sa ručnim otvaranjem,poluautomatska i automatska vrata.No i ovoj posljednjoj grupi treba osigurati ručno otvaranje za slučaj nestanka struje.Kako su klasična jednokrilna ili dvokrilna zaokretna vrata gotovo izumrla,pri ovoj podjeli razlikujemo jednokrilna ili otklopna vrata,rolo vrata i sekcijska vrata.
Otklopna vrata imaju jedno krilo koje se pri otvaranju podiže pod strop i gornji rub dovratnika.Taj tip ne zahtijeva samo slobodan prostor ispod dovratnika već i ispred te unutar garaže.Osim što zahvat nije praktičan pri otvaranju,jer se morate odmaknuti korak-dva unatrag,veliko jednodijelno krilo može biti opasnost za onoga tko se u trenutku otvaranja nađe preblizu.Kod automatskog otvaranja daljinskim upravljačem postoji opasnost da oštetite nečiji auto ako je parkiran preblizu.
Preklopna vrata s dvodijelnim krilom otvaraju se poput harmonike i slažu pod gornji rub dovratnika.Time se štedi prostor,jer kraći segmenti u otvorenom položaju manje strše,a treba im i manji protuuteg za održavanje u krajnjem položaju.Najmanje prostora zauzimaju rolo-vrata čije je krilo podijeljeno na horizontalne elemente,širine 10 do 15 cm,koji se pri otvaranju namataju na osovinu ugrađenu iznad dovratnika.Osim dovratnika,rolo vrataimaju i vodilice na rubovima segmenata.
Sekcijska vrata su sastavljena od horizontalnih elemenata širine 50-80 cm koji se podvlače pod strop po profiliranim vodilicama montiranim na rubove.Iako štede prostor,polumjer luka bočnih vodilica je velik,pa stoga i nadvoj garažnog otvora mora biti visok.Kad su vrata potpuno zatvorena,završni se segment mora poravnati s rubom dovratnika.Ako je garaža preniska,pa iznad gornjeg dovratnika nema dovoljno prostora,treba ugraditi dodatnu horizontalnu vodilicu samo za gornji kotačić najgornjeg segmenta.
Tako će ,unatoć udvajanju vodilica,svjetla mjera ulaza u garažu biti veća!
Široki segmenti dopuštaju ugradnju prozora ili ventilacijskih otvora u vratnu plohu,a u posebnim slučajevima,npr na vratima autoservisnih radionica,cijeli segment može biti prozor.
Postoje i hibridni modeli,kombinacija rolo i sekcijskih vrata,a vodilice uskih segmenata su pritom produljene do ispod stropa.U mnogim nespretno projektiranim garažama takva su vrata svojevrsno rješenje u nevolji,jer klizanje segmenata u vodilicama otežava povlačenje,bučno se otvaraju i zatvaraju,a neki segmenti se brzo troše i oštečuju.Zato neki proizvođaći ugrađuju kotačiće i na spojevima segmenata.No glavna prednost takvih produljenih vodilica je vrlo mali polumjer luka čime se štedi prostor.
Postoje i varijante rolo vrata s vertikalnim segmentima koja se otvaraju povlačenjem ustranu.Takva vrata vise na kotačićima koji se kotrljaju po gornjoj vodilici,dok profilirana donja vodilica učvršćuje plohu,održava vertikalni položaj i usmjerava je.Pri otvaranju se vrata odmiču ustranu,a preko lučnih vodilica u kutu garaže postupno prekrivaju bočni garažni zid.Dakako,postoje i dvokrilna vrata koja se pomiču ulijevo i udesno,na bočne zidove,no takva se originalna vrata zasad proizvode samo u Njemačkoj.
Letvice se spajaju pomoću savitljivih metalnih traka koje su u gornjoj i donjoj zoni učvršćene na svaku letvicu,a ukoso u zoni koja se ne savija u vodilicama.Aluminijske su letvice spojene na rubovima utorom i perom,a mogu se ispuniti i toplinskim izolatorom.Pretpostavljamo da se glavna prednost takve konstrukcije očituje u visokim garažama gdje bi obične lučne vodilice horizontalnih segmenata previše stršale usred garaže.Dodatna je razlika otklopnih i rolo vrataili sekcijskih vrata međusobni položaj krila i dovratnika.Kako segmenti klize u vodilicama ugrađenim iza dovratnika,on prekriva plohu krila i olakšava postavljanje brtvi koje štite od hladnoće i buke.Nasuprot tomu,otklopna se vrata ne mogu zabrtviti,jer zakretanje krila oko osi onemogućuje tijesno preklapanje krila i dovratnika.Doduše,jedan talijanski proizvođać nudi otklopna vrata s vanjskom ukrasnom letvicom koja se u trenutku spuštanja zakreće.pa potpuno prekriva dovratnik i krilo sa vanjske strane.Sekcijska vrata moraju zadovoljiti i dodatne zahtijeve glede sigurne upotrebe,jer pomicanje cijele plohe može biti itekako opasno.Pri nekontroliranom otvaranju ili zatvaranju mogu nekoga poklopiti,a pri nepažljivom rukovanju opasno ukliještiti ruku...
Mnogi proizvođaći sekcijskih vrata posebno upozoravaju na opasnost od ozljeda,a noviji modeli imaju tako spojene segmente da vam ni krajnjom nepažnjom ne mogu ukliještiti prste.Na tržištu se vodi oštra utakmica upravo na području dosjetljivih tehničkih rješenja za bolju sigurnost.
MATERIJALI
Vratno krilo može biti od različitih materijala,no dovratnici su napravljeni isključivo od plastificiranih ili pocinčanih čeličnih profila.Za pravilno funkcioniranje dovratnika ključna je pravilna ugradnja,pogotovo kod otklopnih vrata gdje zatvoreno krilo mora imati jednake razmake prema dovraniku.Greške pri ugradnji dovratnika mogu se kod sekcijskih ili rolo vrata kompenzirati pažljivijom montažom vodilica.To je pogotovo važno kad vodilice nisu integralni dio dovratnika,već se naknadno montiraju vijcima.Kako segmente u vodilicama drže kotačići,površna montaža vjerovatno neće narušiti funkcionalnost,ali sigurno neće izgledati lijepo.Kao i kod svih montažnih radova,libela je alat bez kojega se ne može.Krila kalsičnih otklopnih vrata izrađena su od pocinčanih rebrasto profiliranih limova navarenih na jače čelične okvire.Ukrućivanje plohe okvirom ograničeno je konačnom težinom krila,a svaki kilogram viška zahtijeva značajno povećanje ostalih elemenata.Zbog velike mase čelični se limovi sve češće zamjenjuju aluminijskima.A čim se posegne za aluminijem,moguće su i drukčije konstrukcije.Takva se krila uglavnom izrađuju kao sendvič-s dvije aluminijske ploče ispunjene poliuretanskom pjenom.Krilo je kruto,a ima dobru toplinsku i zvučnu izolaciju.
Kad je glavni kriterij izgled,garažna se vrata izrađuju od drva umetnutog u čvrsti čelični okvir.
U bilo kojoj varijanti brave,kvake,ručke i motori za automatsko otvaranje postavljaju se u simetralu,posred krila.Naime,pri povlačenju za rubove velike se plohe uvijaju,a i krilo može zapeti o dovratnik na suprotnoj strani.Polivinilski ili aluminijski segmenti su profili zatvorenog presjeka ispunjeni poliuretanom,ne samo radi toplinske izolacije već i da se pojača lokalna čvrstoća.Takvi pločasti uski profili ispunjeni pjenom su kruti i ne deformiraju se uslijed vlastite mase,ali im je slaba otpornost na udarac.Profili se izrađuju u svim bojama-polivinilski pigmentacijom,a aluminijski eloksiranjem.Segmenti se spajaju na utor-pero,a svaki spoj je tako dimenzioniran da može izdržati težinu svih segmenata.Elementi sekcijskih vrata proizvode se uglavnom kao aluminijski ili čelični sendvič s poliuretanskom jezgrom.Osnovni paneli od kojih se kroje su segmenti duljine do 12 metara,a pri izradi se sijeku na potrebnu duljinu.Rezovi i ostali rubovi naknadno se zaštićuju posebnim profilima.Kako širine garažnih otvora rijetko premašuju 5 m,aluminijski ili čelični profili osiguravaju plohama dovoljnu krutost.Vanjska površina elemenata završno se obrađuje u teksturi drva ili žbuke uz neograničen izbor boja koje moraju biti otporne na uv zrake i atmosferske sastojke.Zbog prirodne otpornosti i mehaničkih svojstava,čelik i aluminij imaju određenu prednost pred PVC-om.Kad nije nužna toplinska izolacija,umjesto sendvič-panela s poliuretanskom jezgrom možete primjeniti jednostruki lim.I rubovi limenih vrata ukručuju se dodatni profilom,a bolji proizvođaći primjenjuj tehniku spajanja ljepljenjem preuzetu iz automobilske industrije,ćime se postiže veća stabilnost spojeva i smanjenje buke pri otvaranju.
Izolacijsku oblogu možete pričvrstitii naknadno,no ugradite li vrata koja ćete naknadno izolirati,pripazite da vam ta intervencija ne poremeti finu ravnotežu cijelog sustava.Naime teža vrata utječu na rad opruga i učinak utega,pa naknadna izolacija može prouzročiti neočekivane probleme.
Za zahtijevnije projekte,kada se isključivo traže prirodni materijali,segmenti mogu biti i drveni.Izrada uskih,dugih i tanikih elemenata zahtijevan je posao,pa i tu valja pribjeći nekoj sendvič-konstrukciji s jezgrom koja će poboljšati krutost i čvrstoću segmenata.Za takve konstrukcije treba odabrati kvalitetno,dobro osušeno i obrađeno drvo koje mora izdržati velike temperaturne promjene,vlagu,suhoću i utjecaj atmosferlija.Premda su svi čelični dijelovi obavezno pocinčani i zaštićeni bojom,one najizloženije mehaničkim oštećenjima i atmosferskim utjecajima treba izraditi od nehrđajućeg lima.Npr,zimi preko čeličnog praga svakodnevno prelaze zasoljeni kotači automobila...Dodatni su ,ali važan dio konstrukcije gumene brtve na spoju krila ili segmenata s dovratnikom te obavezno na dnu,pogotovo na vratima bez praga.
MOTORI
Motor za pokretanje vratnih krila jednostavno se ugrađuje,lako se primjenjuje i nije skup,pa je dostupan svima.Postoji nekoliko vrsta:
-motori za namatanje rolo vrata,za zakretanje preklopnog krila i za povlačenje otklopnog krila ili sekcijskih vrata.
Svi rotacijski motori zahtijevaju redukciju broja okretaja na vrtnju pogodnu za otvaranje,dovoljno sporu kako nekontrolirani udar pri spuštanju ne bi ozlijedio prolaznika.U tehničkom opisu garažnih vrata svakako se mora navesti podatak koje je predviđeno vrijeme otvaranja,npr 15 sekundi.Kod nekih tipova motora možete podešavati vrijeme otvaranja-npr -u rasponu od 12-32 sekunde.Sila koju daju motori kreče se od 400-800 N,ovisno o dimenzijama krila i ukupnoj masi sklopa.
Pogon na izmjeničnu struju je 220 v,a u slučaju nestanka električnog napajanja može biti i na jednosmjernu(24v),s ugrađenom baterijom za krizne trenutke.Snage motora uobičajene veličine su u rasponu od 150W do 300W.
Savršeniji motori imaju dodatnu kontrolupromjenjive brzine:sporiji su u trenutku pokretanja krila i i zaustavljanja,a brži u međuvremenu
-bez naglog udarca i štropota pri pokretanju.Štoviše,režim rada i opterećenje motora tijekom podizanja ili spuštanja možete spremiti u memorijuelektroničkog upravljačkog sklopa,pa svako odstupanje od zapamćenoga automatski zaustavlja motor!Time se smanjuje opasnost od priklještenja,težih povreda ili udarca krila u neku prepreku.
Motor rolo vrata možete postaviti na tri načina:ugraditi ga na cijevastu osovinu na koju se namataju rolo vrata,pričvrstiti ga uz cijevi,s izravnim pogonom,te izmaknut,s lančanim prijenosom.Dakako prvi način je najbolji,jer ne iziskuje dodatni prostor u blizini vrata,ali je najsloženiji za servis i popravke.
Motori ozklopnih vrata montiraju se na oba ruba ili u sredini plohe.Vrata se otvaraju zakretanjem poprečne osovine,sa zakretnim momentom od 450 do 900 Nm.Osim ovog podatka,ostale tehničke osobine motora uglavnom su slične.
Treči tip motora otvara vrata povlačenjem krila u gornjoj zoni ili pak pojedinačnih segmenata sekcijskih vrata.Osim vodilica segmenata ili krila na bočnim rubovima takva izvedba zahtijeva i središnju stropnu vodilicu s kanalom za lanac ili upletku kojom se povlači i vodilica spojnog okova.
Četvrti tip motora namijenjen je sekcijskim vratima,a izravno je priključen na osovinu iznad dovratnika.Na toj su osovini i opruga i bubanj za namatanječelične upletke kojom se podižu i spuštaju segmenti.Motori bez automatske kontrole pogona danas se uglavnom ne primjenjuju.Na starim garažnim sklopovimamotor se pokretao ključem u električnoj bravi na zidu garaže.Danas se garažna vrata najčešće otvaraju preko daljinskog upravljača,a ručno samo kad nestane struje ili uslijed kvara.Za prijelaz na ručno pokretanje dovoljno je pokrenuti ručicu kojom se prekida veza osovine motora i krila.
Pri naknadnom uključenju motor se sam postavlja u položaj za spajanje.Automatika takvog pogona uključuje nekoliko elemenata.Daljinskim pokretanjemmotora oslobađa se kočnica koja sprečava nasilno otvaranje vrata,uključuje se zvučni i svjetlosni alarm,sirena i treptuće svjetlo,što upozorava prolaznike na otvaranje garaže.Nakon otvaranja do krajnjeg položaja mehanizam se zakoči i sprečava nekontrolirano zatvaranje.Taj naknadni signal otpušta kočnicu i počinje zatvaranje uz ponovno aktiviranje alarma.Fotočelija ugrađena u donjem dijelu dovratnika registrira da je netko ili nešto unutar garažnog otvora i blokira mehanizam zatvaranja.
Kod svih tipova vrata postoji posebni senzor koji registrira da je čovjek ili automobil u garažnom otvoru,trenutačno zaustavlja pomicanje krila,a potom ga pokreče u obrnutom smjeru-nekoliko desetaka centimetara-čime oslobađa osobu ili predmet od ukliještenja.
Daljinski upravljač komunicira s upravljačkm kutijom smještenom u garaži.Bežična veza uspostavlja se na propisanoj frekfenciji,a proizvođaći često specificiraju tu vrijednost,npr DELMA 40,294 I 434 MHZ,HORMANN I TEKLA 868,3 MHZ.
Ti su signali najčešće kodirani i promjenjivi,a kontrolni elektronički sklop omogućuje unošenje ili brisanje svih ili pojedinačnih stranih kodova koji ne odgovaraju propisanom.S unutrašnje strane garaže obavezan je i mehanički sklop za isključenje motora pri ručnom pokretanju vrata.
DODATNA OPREMA
Sile spomenute u opisu elektromotora relativno su male,jer standardna oprema garažnih vrata uključuje i dodatne elemente:opruge i protuutege koji olakšavaju pokretanje.Princip djelovanja tih elemenata najlakše je objasniti na primjeru preklopnih vrata.
Uz dovranik je ponekad i u samom dovratniku-na čeličnu upletku ovješen betonski ili metalni uteg,a upletka je preko koloture drugim krajem pričvršćena na vratno krilo.Pri otvaranju uteg svojom masom olakšava podizanje krila.Za polugu koja ograničuje pomake krila vezana je opruga koja se otvaranjem rasteže,a zatvaranjem se vrača u osnovni oblik.
Ponekad je primjenjen i obrnuti princip:opruga je nategnuta dok su vrata zatvorena,a tijekom otvaranja kvakom opruga podiže krilo do kraja.
Kad nema motora,svakom tom mehanizmu treba početni ili završni impuls u raznim oblicima.Tako ruka i oteg otvaraju vrata i natežu oprugu,opruga i ruka zatvaraju vrata i podižu uteg,ili pak ruka i opruga pokreću krilo pri otvaranju,a pri zatvaranju samo rukom-i to do polovice.Potom noga na samom kraju pomaka zatvara krilo i nateže oprugu do kraja-do sljedećeg otvaranja.
Sekcijska vrata mogu imati i dodatne opruge u posebnim kanalima iznad horizontalnih vodilica pod stropom garaže.Sustavom čeličnih upletki opruge pomažu podizanje sekcijskih vrata,olakšavaju rad motora ili ručno podizanje kad nema struje.
Kod sekcijskih vrata primjenjuju se tzv.torzijske opruge,navučene na cijev iznad dovratnika i učvršćene jednim krajem na zid, a drugim na bubanj za namatanje podizne čelićne upletke.Motor okreće cijev,a prednapregnuta mu opruga olakšava rad.
Pri zatvaranju,motor i masa krila naprežu opruge do kraja i pripremaju ih za sljedeće otvaranje.Pravilno funkcioniranje vrata ovisi o dobro odmjerenom odnosu napetosti opruge i mase vratnog krila.Bolji proizvođaći primjenjuju kompjutorske simulacije svih svojih modela i lako određuju optimalan odnos opruge i krila.
Važan su detalj sekcijskih vrata spojnice na spojevima segmenata.Dok su obične spojnice u sredini krila gdje smanjuju deformacije segmenata,spojnice na krajevima imaju osovinu s kotačićem u vodilici.Nekim kotačićima se može podesiti položaj u odnosu na spojnicu,čime se prilagođuje dosjed segmenata na vertikalnu brtvu.Kao zaštita od provale ugrađuju se i dodatni zasuni,zahvaljujući kojima su vrata neprovaljiva.Takvi zasuni i kočnica mogu biti uz motor ili na uglovima krila.
Vrata se sve češće opremaju centralnom bravom na vanjskoj strani koja isključuje rad svih elemenata sklopa,mehaničkih,strujnih ili elektroničkih.Ključ i bravu u novije vrijeme zamijenjuje tipkovnica,pa sustav možete aktivirati samo unošenjem šifre.U garažama u koje ponekad ulazite pješice,bez vozila,ponekad su u segmentiranoj plohi ugrađena i manja vrata,dovoljno široka za prolaz jedne osobe.Možete ih otvarati isključivo prema vanjskom prostoru,samo ne potpuno zatvorenom sekcijskom krilu.U trenutku podizanja moraju biti zatvorena.Manja je vrata najlakše napraviti na običnom otklopnom krilu garažnih vrata.Nadamo se da smo vam kratkim pregledom ponude i objašnjenjima o vrstama garažnih vrata olakšali izbor po mjeri vaših potreba.Izbor je zaista širok,pa valja znati pravilno odabrati.
izvor:časopis Majstor